Makovics János : Az osztály
Ez a film nagyon érzékeny
témát feszeget, és olyan problémahalmazt egyesít magában, mely összességében
érinti magát a társadalmat, mert láncszemekként gyűrődnek a történések fokról
fokra, ahogy a láz emelkedik fölfelé a beteg testben. Itt is a „beteg”
társadalom bemutatásáról van szó, arról a nagyfokú Camusi közönyről, mely
sajnos „trendi” lett ma már, mert az „önmegvalósítást” helytelenül értelmezik,
és azt hiszik megtehetnek mindent mert úgysem fogják felelőségre vonni őket a
„kicsinyes” ám a napi életben szörnyen fájó dolgok miatt. A társadalom
egyénekből áll, és ez a sok kis rész alkotja a „magányos tömeget” s ezekben a
tömegekben kialakulnak a különféle életstílusok, kulturális,gazdasági és egyéb
körülmények mély benyomása folytán,s ezektől a sémáktól nehéz megszabadulni és
helyretenni a dolgokat ott és akkor amikor ép egy konkrét esetről van szó.
Egy osztályt mutat be a film, kamaszokat, akik élik a jó
világukat, de közben a háttérben a családi dolgok bemutatása nyomán ez a kép
már összemaszatolódik, ilyen olyan problémák miatt, és kiderül hogy a
látszólagos jólét még nem azonos a boldogsággal is, melyre mindenki vágyik,
ahogy arra, hogy bekerüljön valahová, egy csoportba, hogy ne érezze magát
kívülállónak,de ennek ára van, mert sokszor olyan dolgokat is meg kell
cselekednie, amit lelke mélyén nem akar,de muszáj, máskülönben kiközösítik a
látszólag erős,egybetartozó csoportból. Ez a „valahová tartozás” nagyon nagy
igény főleg kamaszkorban, mikor keresik helyüket a világban és próbálnak
megfelelni a kor adta kihívásoknak,elvárásoknak,követelményeknek, ezen belül
azonban saját egójukat,s annak kifejezését a külvilág számára is, hogy
ránézésre meg lehessen mondani ő most „mihez is” tartozik, mily szisztémát
trendet tart helyesenek.
A filmben a cselekmények néha
lassúak,majd gyorsak, a párbeszédek dialógusa csodálatos,és a két főszereplő
remekül alakítja feladatát. Van egy srác akit állandóan csesztetnek,
megaláznak, lelkileg és testileg is folyamatosan és állandóan bántalmazzák,és
ezt tudják, látják a többi osztálytársak is, és a tanárok is de nem vesznek
róla tudomást,illetve nem mérik fel eme cselekedetek súlyosságát. Ennek a
bántalmazó srácnak lesz egy barátja, aki mellé áll, próbál segíteni neki,
eleinte nehezen megy az „egymásra találás” a barátság, mert mindkét félben
benne van a félelem s nem ok nélkül, s mikor végre megértik egymást és kiállnak
egymás mellett, hol kevesebb,hol több sikerrel, már maga az osztály a
„védelmező” srácot is kiközösíti, állandóan megalázzák, megverik, és bizony
néha nagyon nehéz nézni a filmben azt a fajta brutalitást amit a bántók okoznak
pusztán a bántás öröméért azért hogy lám ők a nagy fiúk : ilyen hideg,
lelketlen lélek kiveri a biztosítékot a mély érzésű humanista emberből, és ép
ez a jó a filmben, hogy nagyon is durván,naturálisan mutatja be mit érez a
bántó és bántalmazott, hogy önkéntelenül is „kinyílik a bicska a kezében” a
nézőnek,és odamenne azt bevágódna mint a fél tégla. Sajnos nem csak a fiúk, a
lányok is ugyanannyira kegyetlenek, érzéketlenek és látják,élvezik,eltűrik a
gonoszkodásokat, a tettlegességeket, néha
van ugyan egy – egy „ezt azért már nem kellene” de gyufalángnyi, és inkább
visszavonul az „osztály” burkába.
De egy idő után a sok – sok
megaláztatás meghozza a gyümölcsét, és önkéntelenül is felmerül a két sértett
barátban hogy most már valamit tenni kellene, főleg azután,mikor bizonyos dologra
késztetik ezt a két barátot a többiek előtt, melyeken lányok is részt vettek és
nagyon röhögtek,viccesnek tartották a dolgot. A segítő barátnak a barátnője is
ahelyett hogy kiállt volna szerelme mellett, inkább támadta és ellenezte azt
hogy védelmezi azt a másikat,s inkább az osztállyal értett egyet, ami nagyon
elkeserítő.
A főszereplő sértett srác
apjának voltak fegyverei otthon. Sokat vitatkozik a két barát tegyék e meg azt
amit akarnak vagy ne, mert tudják hogy tettüknek következménye helyrehozhatatlan
lesz. Végül is döntöttek, és elindultak az iskolába a fegyverekkel. Drámai
hatású ahogy a két srác lassan belép az iskolába, körülnéznek, egymásra
tekintenek, majd bemennek az
osztályba,és azonnal lőni kezdenek : természetesen azok halnak meg elsőként
akik bántalmazták őket, majd miután az osztályban lövöldöztek,kimentek a
folyosóra és ott a már üvöltöző,rohangáló,sikoltozó diákokra is lőttek, sokakat
megöltek,másokat megsebesítettek. A rácsodálkozás, a döbbenet, a halálfélelem
amit mutat a film hogy mit érez az „osztály” most hogy ők vannak
terítéken,drámai hatású és nagyon hűen ábrázolja az arcokat, a
mozdulatokat,gesztusokat, a tekinteteket, és ráeszmélnek arra hogy milyen
„rosszak” is voltak és volt aki könyörgött hogy ne lője le de lelőtte,mert a főszereplőnek
már nem volt választása ebben a történetben. Betelt a pohár, eltervezte mit fog
csinálni,és véghez is vitte, nem állt meg. Mikor már kiürült az iskola mert
mindenki kirohant, a két barát egymásra nézett,
és ebben a tekintetben annyi minden benne volt, amiről regényt lehetne
írni. A főszereplő főbe lőtte magát, öngyilkos lett,de a másik végül is
meggondolta magát, és letette a fegyvert, mellyel egykori szerelmét akarta
megölni de ő könyörgött életéért.
Mindez elkerülhető lett
volna, ha ….a sok ha…a tanárok, diákok, mind felelősek társaik haláláért, mert
ők provokálták ki és részt vettek folyamatosan ennek a tettnek a
kicsírázásában, mely végül is kibontakozott és véget vetett mindkét fél
traumájának.
Ezt a filmet szerintem
gimnáziumokban,középiskolákban le kéne vetíteni, mert annyira tökéletesen
mutatja be egy történés kialakulását és annak törvényszerű következményeit,
melyet elmondani körülményes lenne.
Mi a becsület ? kérdezi a
főszereplő a film elején, a végén pedig a barátja azt mondja : azért sem halok
meg . És igaza van : „miattuk” haljon meg : igaz, élete immár kettétört.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése